Ujmowanie rynku w procesach badawczych
Zapoznanie się z rykiem, na którym się działa umożliwia podejmowanie efektywnych działań, które będą nakierowane na osiąganie wyznaczonych celów rozwojowych. Ponadto dzięki zwiększaniu wiedzy na temat kondycji swojej firmy na przykład poprzez badania marketingowe można planować dalszą strategię rozwojową oraz wzmacniać i skracać proces decyzyjny.
Różnorodność, którą można ująć
Jako że procesy badawcze skoncentrowane na badaniach marketingowych mogą dotyczyć bardzo wielu zagadnień dzieli się je z uwzględnieniem kryterium:
- przedmiotowego;
- typu oraz szczegółowości decyzyjnych wyzwań marketingowych;
- rodzaju źródeł informacji, które zostają wykorzystane;
- sposobu zbierania informacji.
Widząc różnorodność tych kryteriów można wywnioskować, iż metody, które wykorzystywane są w przeprowadzanych procesach odpowiadają wieloaspektowemu ujmowaniu tematu, a także wspierają dalsze podejmowanie kroków czy to rozwojowych czy badawczych.
Dane, które dają pewność
Przeprowadzane proces badawcze skupiają się na pozyskiwaniu i prezentacji danych zarówno o charakterze ilościowym, jak i jakościowym. Ta dwojakość pozyskanych danych pozwala na weryfikowanie zachodzących zjawisk z dwóch odmiennych perspektyw. Badania, które nakierowane są na pozyskiwanie danych ilościowych:
- dostarczają tzw. danych twardych;
- dają kompleksowy obraz sytuacji;
- są obiektywne;
- wskazują zmienne wpływają na np. postawy i zachowania;
- odnoszą się do związków przyczynowych;
- określają szanse;
- pokazują zachodzące zmiany w określonym przedziale czasu.
W obrębie badań ilościowych przeprowadza się testy porównawcze, mierzy czy też modeluje rynki
Wyjaśnić, zrozumieć, zadziałać
Innym typem informacją są dane jakościowe, które w badaniach marketingowych pozwalają na:
- rozpoznanie oraz zrozumienie potrzeb i zachowań konsumentów;
- wskazać źródła zachodzących wydarzeń;
- prognozowanie przyszłych wydarzeń.
Mówiąc zwięźle informacje takie mają na celu wydobywanie jak największych ilości informacji, które będą pomocne w kwestii zrozumienia aktualnej sytuacji. Informacje te zarazem wyjaśniają, ale także pozwalają prognozować mogące nadejść zmiany.
Otworzyć się przyszłość
Wykorzystując badania marketingowe można w pozytywny sposób wesprzeć rozwój, a przy tym zadbać o realizację potrzeb konsumentów. Ze względu na złożoność zjawisk, które zachodzą na rynku zaleca się stałą kontrolę nad zachodzącymi zmianami. Badanie takiego typu nie tylko dają zrozumienie aktualnej sytuacji, ale także otwiera drzwi do podejmowania nowych wyzwań.