Zachowanie konsumenta a badania omnibusowe
Koncentrując się na polepszeniu faktycznej sytuacji swojej firmy warto przeprowadzić badania, które pozwolą na wyciągnięcie wniosków, a co za tym idzie właściwe zdefiniowanie konsekwencji swoich działań i poprawienie ich w taki sposób, aby w pełni odpowiadały oczekiwaniom konsumentów lub na zachowaniu ich na już osiągniętym właściwym poziomie. Można do tego wykorzystać badania omnibusowe, które umożliwiają zadanie jednego bądź kilku pytań przy zachowaniu niskiego kosztu badania.
Jedna ankieta, która odnosi się do wielu tematów
Badanie omnibus polega na:
- przebadaniu reprezentatywnej ogólnopolskiej próby Polaków;
- zadaniu kilku pytań z różnych obszarów tematycznych;
- obniżeniu kosztu badania;
- skróceniu czasu realizacji projektu badawczego.
Jak zostało zauważone wyżej, pytania, które zadawane są respondentom w ankiecie omnibusowej zogniskowane są wokół różnych tematów. Polega to na tym, że kilku klientów zgłasza chęć zadania jednego bądź kilku pytań respondentom, a następnie pytania te zbierane są w jedną ankietę, zaś koszty dzielone są wśród zlecających badanie przy uwzględnieniu ilości zadanych pytań - dzięki temu pomiar ankietowy jest znacznie tańszy niż w przypadku samodzielnej realizacji badania.
Rozpoznanie konsumenta pozwala na skuteczne działanie
Konsument to osoba, którą jednocześnie nabywa i wykorzystuje, tj. konsumuje (użytkuje lub dosłownie spożywa) dobra lub usługi, które sam wybrał przy czym w swoich decyzjach kieruje się posiadanymi preferencjami, dochodami, upodobaniami, przyzwyczajeniami oraz tradycjami. Wiedza o konsumencie, a więc także o jego zachowaniu, pozwala na opracowanie odpowiedniego programu marketingowego. Przy czym zachowania klienta nakierowane są na zaspokojenie swoich potrzeb, a wszelkie badania rynku pozwalają na wyłapanie zachodzących zmian wśród konsumentów.
Zachowania klientów można kontrolować
Badanie omnibus pozwala na uzyskanie potrzebnej wiedzy, która będzie mogła zostać potraktowana jako punkt wyjściowy do zmiany zaistniałej sytuacji bądź podtrzymania sytuacji już istniejącej. Badania takie pozwalają na zapoznanie się z opiniami i tendencjami klientów, a co za tym idzie - na zapoznanie się z zachowaniami klientów, które należy traktować jako:
- ogół działań koncentrujących się na podejmowaniu decyzji;
- proces rozpoczynający się od zaistnienia danej potrzeby;
- proces obejmujący ocenę własnej decyzji;
- proces kończący się gotowością lub jej brakiem do rekomendacji produktu/usługi.
Badanie, które może być doskonałe
Wybranie metody badania omnibus pozwala na zachowanie niskiego kosztu realizacji ankietyzacji przy uwzględnieniu krótkiego czasu realizacji projektu. Uzyskane dane w procesie badawczym cieszą się wysoką jakością, gdyż zachowana zostaje reprezentatywność próby oraz rzetelny przebieg całego procesu badawczego, pozyskane wyniki zostają zaprezentowane w czytelnej formie.