Metody badania rynku
Biorąc pod uwagę specyfikę badań rynku należy podkreślić ich wpływ na osiągany sukces w zakresie konkretnego segmentu rynku. Wszystkie badania podejmowane w obrębie rynku skupiają się na pozyskaniu maksymalnej ilości informacji, a także na ich analizie, co ma przełożyć się na realizowanie założonego planu rozwojowego.
Dwa sposoby ujęcia badanych zagadnień
Co więcej badania takie mogę mieć pozytywny wpływ zarówno w przypadku rozpoczynających działalność firm, jak i tych, które działają już na rynku. Mając na uwadze, iż badanie rynku powinno odpowiadać na wiele różnych potrzeb przedsiębiorców można podzielić je na:
- ilościowe;
- jakościowe.
Badania ilościowe skupiają się na liczbowym wymiarze zjawisk, zaś jakościowe bazują na zrozumieniu tego, co badane.
Badania na wiele sposobów
Skuteczne procesy badawcze najczęściej łączą ze sobą techniki, które skupiają się obu powyższych wymiarach. Badania te realizować można za pomocą:
- badań ankietowych (w tym telefoniczne);
- panele konsumenckie;
- obserwacje i eksperymenty;
- wywiady indywidualne bądź grupowe.
Ankieta jako przydatne narzędzie badawcze
Badania ankietowe przeprowadza się za pomocą kwestionariusza, który dociera do skonkretyzowanej grupy osób bądź do losowo wybranych. Jeśli badanie odbywa się z wykorzystaniem Internetu np. ankiety CAWI bądź panele konsumenckie, wtedy można zastosować pytania filtrujące, które uniemożliwiają wypełnienie kwestionariusza osobom, które nie spełniają podstawowych wymagań.
Wywiady, które dają konkretną wiedzę
Należy podkreślić, iż zorganizowane wywiady grupowe (FGI) oraz indywidualne wywiady pogłębione (IDI) przynależą do metod jakościowe badań rynku. W badaniu FGI:
- uczestniczy 6-10 osób;
- rozmowa prowadzona jest przez moderatora;
- narzędziem pomocniczym jest scenariusz dyskusji;
- transkrypcja z spotkania służy do stworzenia raportu.
Natomiast w zakresie badań IDI przeprowadza się:
- rozmowę moderatora z osobą badaną;
- w oparciu o scenariusz uzgodniony z klientem.
Raporty tworzone są w oparciu o transkrypcje ze spotkań z badanymi.
Badanie ujmująco całościowo zagadnienie
Przeprowadzone badanie rynku może zostać zastosowane w różnych celach. Tak w sprawie rozszerzenia prowadzonej działalności, jaki i wyeliminowania słabych punktów prowadzonych działań. Należy mieć na uwadze, iż podjęcie się tych badań w pozytywny sposób wpływa na realizacje założonych celów. Możliwość zastosowania wielu technik badawczych pozwala na wieloaspektowe ujęcie badanego zagadnienia.