Jak powinna przebiegać współpraca z agencją badawczą?
W ciągu ostatnich dwudziestu kilku lat wolnego rynku w Polsce, swoje podwoje otworzyło wiele przedsiębiorstw określających się jako agencje badawcze. Spróbujmy po krótce omówić czym są i jak mogą pomóc twojej firmie w zwiększeniu sprzedaży czy poprawie wizerunku.
Czym są agencje badawcze?
Agencja badawcza to nic innego jak firma zajmująca się badaniami rynku lub opinii na zlecenie. Posiada ona zazwyczaj rozbudowane zaplecze, dzięki czemu może sprawnie świadczyć tego typu działalność. Składają się na nie takie elementy, jak:
- własna sieć ankieterów i wypracowane metody kontroli ich pracy
- doświadczony zespół badawczy, będący w stanie trafnie interpretować otrzymane dane
- zaplecze informatyczne, obejmujące stosowne oprogramowanie i zarządzanie dużymi bazami danych
Jak współpraca z agencją tego typu może pomóc mojej firmie?
Współpraca z tego typu agencją niesie dla przedsiębiorcy mnóstwo potencjalnych korzyści. Zależnie od tego, jaki aspekt działania naszej firmy chcemy usprawnić, mamy do wyboru możliwość zlecenia wielu różnych badań.
Jednym z głównych ich typów są tzw. badania konsumenckie, mające na celu przewidzenie zachowań i oczekiwań naszych klientów. Dzięki temu będziemy w stanie perfekcyjnie dopasować świadczone usługi do wybranej grupy docelowej.
Właścicieli większych przedsiębiorstw z pewnością zainteresują różnego rodzaju badania marketingowe, związane ze sposobem, w jaki klienci postrzegają daną firmę, markę lub produkt. Możliwe jest także monitorowanie skuteczności prowadzonych działań marketingowych.
Badania produktu to z kolei znakomita opcja dla podmiotów planujących wprowadzenie na rynek nowego produktu lub poprawnie wyników sprzedaży jednego z obecnych. Przeprowadzanie odpowiednich ankiet i późniejsza analiza ich rezultatów tworzą efektywne narzędzie, pozwalające na gruntowną i precyzyjną optymalizację produktu pod kątem oczekiwań klientów - w zakresie jego cech, funkcjonalności, ceny lub innych czynników.
Dodatkowe usługi
Każda większa agencja badawcza dysponuje odpowiednim zapleczem, aby być w stanie świadczyć usługi z jednej strony kompleksowe, a z drugiej bardzo wyspecjalizowane, nastawione na zrealizowanie konkretnego, często nietypowego zadania. Może to być na przykład:
- badanie nie wśród potencjalnych klientów, a wewnątrz firmy, gdzie ankietowanymi będą nasi pracownicy
- badanie opinii publicznej na danym obszarze
- badanie rynku międzynarodowego – kiedy interesuje nas możliwość zbadania nowych obszarów zbytu.