Satysfakcja jako miernik świadczonych usług

Pacjenta należy postrzegać przez pryzmat jego preferencji, jak i potrzeb. Jego satysfakcja stanowi miernik jakości usług medycznych. Natomiast jakość usług medycznych pojmowana jest z jednej strony z punktu klinicznej poprawy stanu pacjenta, a z drugiej strony pod uwagę bierze się jego zadowolenie. Badania satysfakcji pacjentów mają za zadanie określić poziom zadowolenia odczuwany przez przywołaną grupę.

 

Podejście do pacjenta ma znaczenie

Odczucie satysfakcji ma wpływ na dalsze korzystanie z opieki medycznej, a także oddziałuje na:

  • obdarzanie zaufaniem konkretnego ośrodka;
  • stosowanie się do otrzymanych zaleceń.

Ujmując rzecz w ogólności poziom zadowolenie koreluje ze stanem zdrowia pacjenta. Badanie satysfakcji pacjentów może zostać przeprowadzone np. pod kątem opieki pielęgniarskiej, gdyż to właśnie pielęgniarki są w najbliższym kontakcie z pacjentem.

 

Jakość opieki a satysfakcja

Termin jakości opieki zawiera w sobie sześć elementów, a są to:

  • efektywnosć;
  • skuteczność;
  • dostępność;
  • akceptowanie;
  • trafność w stosunku do potrzeb.

Natomiast satysfakcja jest oceną subiektywną, na którą wpływ mają opinie, potrzeby i oczekiwania konkretnego pacjenta. Te zaś powiązane są z właściwościami psychologicznymi, osobowościowymi, systemem wartości, doświadczeniem, samooceną oraz stosunkiem do życia i choroby, a także możliwościami służby zdrowia oraz posiadanymi stereotypami.

 

Na to zwracają uwagę pacjenci…

Stwierdzono, iż pacjenci mają potrzeby zorientowane na sposób ich traktowania, jakość otrzymanych informację, czas, uwagę oraz bezpieczeństwo. Dodatkowo zwracają oni uwagę na poufność, ułatwienie adaptacji w środowisku szpitalnym i przygotowanie do poszpitalnej adaptacji psychospołecznej. W kwestii badań satysfakcji pacjentów można wykorzystać skalę NSNS (Newcastle upon Tyne; Wielka Brytania), która:

  • skupia się na opiniach i doświadczeniach pacjentów;
  • może dotyczyć opieki pielęgniarskiej bądź całego oddziału;
  • kwestionariusz badania składa się z trzech części.

 

Oczekiwania pacjenta a rzeczywistość

Pierwsza część kwestionariusza dotyczy doświadczeń związanych z opieką pielęgniarską, druga skoncentrowana została na aspektach opieki, a trzecia dotyczyła cech demograficznych pacjentów oraz pobytu w szpitalu. Jako że czynniki wpływające na zadowolenie pacjenta są subiektywne należy pamiętać, iż badania satysfakcji pacjenta warto odnosić do relacji, jakie uwidaczniają się między wykonaną usługą a oczekiwaniami, które ma pacjent.

Przeziębienie czy alergia – jak rozróżnić? erecepta – innowacja która podbija serca Polaków Krótkowzroczność związana z małą ilością snu i czasu spędzanego przed ekranem Cukrzyca: 7 rzeczy, które zbyt często ignorujemy Dlaczego warto przeprowadzać ankietę CAWI dotycząca komunikacji wewnętrznej wśród pracowników? Jak badać świadomość marki za pomocą ankiet? Nowe technologie kształtują sposób przeprowadzania badań ankietowych Ankieta, czy kwestionariusz – co jest lepsze? Ankiety online - ich mocne strony Jak długo powinna trwać ankieta CATI? Dlaczego warto przeprowadzać badania satysfakcji klientów? Czy badania CAWI gwarantują wiarygodne wyniki? Data management, czyli zarządzanie danymi Zarządzanie badaniem klinicznym. Kto powinien się go podjąć? Analiza rynku. Rozwój firmy w oparciu o badania Ankiety online. Budowa silnego marketingu firmy Konsultacje telemedyczne z fizjoterapeutą dobrą opcją na ominięcie kolejek Czy technologia może dobrze wpłynąć na opiekę zdrowotną? Niekomercyjne Badania Kliniczne - dla kogo i z jakim skutkiem? Badania ankietowe - poradnik dla przedsiębiorcy Badania ankietowe pacjentów - wszystko, co chcesz wiedzieć o swoich pacjentach Badania ankietowe – wiemy jak osiągnąć sukces w biznesie Wszystko to, co powinieneś wiedzieć o badaniach satysfakcji pracowników BioStat® - innowacyjna agencja badawcza Statystyka – analiza i metody Jak przygotować się do realizacji procesu badawczego? Fizjoterapeuta i badanie przedmiotowe z pomocą EDM Badanie 360 stopni – wszechstronny obraz pracownika Na co zwrócić uwagę realizując badanie kompetencji? Co o Mundialu mówią badania ankietowe? Czym się wyróżnia innowacyjna firma badawcza? Innowacyjna firma badawcza podnosi jakość realizowanego badania Precyzyjne badania opinii klientów Procesy skupione na poprawie sytuacji O wyborze firmy badawczej Opinia w świetle zachodzących zmian Ujmowanie rynku w procesach badawczych Badania naukowe w procesie wzrostu Satysfakcja jako miernik świadczonych usług Wpływ wiedzy o konsumencie na podejmowane działania Metody badania rynku Badania marketingowe jako źródło wiedzy Zachowanie konsumenta a badania omnibusowe Zrozumieć fenomen procesu badawczego CATI... coś więcej niż system System ambitnego badacza - eCRF Tajemniczy Klient - sposób na poprawę jakości obsługi CATI jako metoda analizy rynku Jak powinna przebiegać współpraca z agencją badawczą? Raporty rynkowe szansą na pokonanie konkurencji Badania satysfakcji z pracy dla Twojej firmy W jakim celu warto przeprowadzić badania rynku gier komputerowych? Po czym rozpoznać dobre firmy badawcze? Badania rynku farmaceutycznego, czyli przewaga dzięki informacji Badania opinii pracowników – skuteczny sposób na zgrany i profesjonalny zespół Badania klienta i poszczególne etapy jego realizacji Agencja badawcza – dokonaj właściwego wyboru Firma badawcza – jak wybrać najlepszą?
Badania ankietowe od 4 zł.