Jak długo powinna trwać ankieta CATI?
Przede wszystkim: czas trwania wywiadu będzie miał wpływ na wynik całego badania, należy o tym pamiętać przeprowadzając ankietę. Posiadanie specjalistycznych programów komputerowych do przeprowadzenia badania CATI ( z angielskiego Computer Assisted Telephone Interview) nie wystarczy, powinieneś wiedzieć ile czasu zajmie wywiad telefoniczny, a także posiadać odpowiednio wyszkolonych pracowników, którzy w sposób profesjonalny przeprowadzą badanie.
Jak długa powinna być ankieta telefoniczna CATI?
W dziedzinie badań rynkowych, uzyskanie użytecznych informacji w krótkim czasie oznacza wygraną i oszczędność. Dotyczy to zarówno klientów (w sensie ekonomicznym), jak i respondenta (w sensie czasowym). Jeśli mamy dwa tygodnie na wykonanie badania metodą badawczą CATI, należy nalegać, aby wszystko przygotować w ciągu tygodnia. Tak więc w połowie czasu. Warto zastosować taką strategię, w celu przygotowania poprawnego badania telefonicznego, gdyż będziemy mieć czas na poprawę błędów i będziemy mogli osiągnąć sukces.
Idealny czas trwania badania przeprowadzanego metodą CATI
Idealnego czasu trwania rozmowy telefonicznej przeprowadzając ankietę z użyciem specjalistycznego systemu komputerowego (system CATI), ogólnie rzecz biorąc, nie można określić w wartościach bezwzględnych, ale zawsze biorąc pod uwagę inne zmienne, takie jak zaangażowanie respondenta do udziału w badaniu (kierowca Harley nie może się doczekać, aby porozmawiać na przykład o swoim motocyklu). Osoby przeprowadzające ankiety są gotowe na wszystko, wiedzą, jak radzić sobie w przypadku sondaży trwających od 4 do 5 minut lub dłuższych trwających od 45 do 60 minut, ale wiedzą też, że zazwyczaj, gdy przewidywany czas trwania ankiet ma być większy niż 18-20 minut to przeprowadzane badania będą trudne.
Spokój respondenta
W jednym z badań rynku telefonicznego złota zasada mówi "Zachowaj spokój respondenta", co oznacza, że możesz iść szybciej niż Twój rozmówca, czasami może się zdarzyć, że bardzo aktywny respondent może skomentować każde pytanie i w tym przypadku, oczywiście, czas trwania rozmowy może podlegać "negatywnym" zmianom (ponieważ wydłużenie czasu trwania rozmowy, może zmniejszyć możliwość wykonania kolejnej w tej godzinie), w innych przypadkach, znajdziemy zamiast tego bardziej "pracowitego" respondenta, który szybciej odpowie na nasze pytania. Na przykład na kwestionariusz 40 pytań 10 minut nie wystarczy. Podstawową ideą jest to, że nie można oczekiwać od respondenta dialogu, który może być dłuższy niż 15 minut.
Ton głosu w trakcie ankiety przeprowadzanej metodą CATI
Ton głosu wpływa bardziej na jakościowy aspekt wywiadu, a także ma swój efekt: musi być skalibrowany w oparciu o rodzaj numerów, do których dzwonimy. Na przykład, jeśli mamy przykładowego klienta, aby uniknąć skarg lub negatywnych opinii, staramy się być jak najbardziej aseptyczni, starając się szanować prywatność i poufność klienta.
Zastanawiając się nad idealną długością trwania ankiety przeprowadzanej metodą CATI ciężko dojść do jednoznacznych wniosków i ustalić sztywny czas trwania rozmowy. Ankieta powinna opierać się tylko na wcześniej przygotowanych pytaniach, lecz czas trwania udzielania odpowiedzi przez osoby ankietowane może być różny, więc czas trwania ankiety będzie się różnił. Ważne jest, aby ankieta była treściwa oraz zwięzła, a ton głosu ankietera ma być przyjemny, aby nie urazić respondentów.