Nowe technologie kształtują sposób przeprowadzania badań ankietowych

 

Zakres metod zbierania danych w badaniach ankietowych zmienił się drastycznie w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Każdy nowy postęp technologiczny wymagał adaptacji badań ankietowych.

 

Możliwości przeprowadzania badań ankietowych

Ostatnio ludzie coraz częściej przeprowadzają ankiety online za pomocą swoich smartphonów, co sprawiło, że pojawiły się nowe wyzwania w zakresie optymalizacji oprogramowania i projektowania kwestionariuszy. Najczęściej wykorzystywanymi metodami badań rynku są wywiady bezpośrednie, wywiady telefoniczne, ankiety pocztowe i ankiety internetowe, przy czym mogą istnieć korzyści z ich łączenia.

 

Badania ankietowe w trybie mieszanym

Badania ankietowe w trybie mieszanym wykorzystują różne tryby zbierania danych dla różnych części badania lub dla różnych członków próby. Jednym z powodów mieszania metod badawczych jest redukcja kosztów: ankiety internetowe, na przykład, są znacznie tańsze niż ankiety bezpośrednie. Ankiety mieszane mogą również pomóc zredukować efekty danej metody badawczej, czyli błędy związane z wybranym trybem. Na przykład, nie ze wszystkimi osobami można się skontaktować we wszystkich trybach, co prowadzi do problemów z zasięgiem (np. nie wszyscy respondenci mają telefony stacjonarne). Brak odpowiedzi jest związany z faktem, że różne metody badawcze przyciągają różne osobowości – osoby młode, starsze itp. Błędy pomiaru wynikają z faktu, że ludzie różnie reagują na różne tryby.

 

Wybór metody wpływa na odpowiedzi

Metody badawcze mają również wpływ na odpowiedzi i tutaj można wyróżnić wiele różnych czynników, w tym przyswajanie, rozumienie, odzyskiwanie, osąd. Błędy mogą wystąpić na każdym poziomie: błędy przypominania i szacowania, uprzedzenia wynikające z pożądania społecznego (chęć podania odpowiedzi zgodnej z prawdą) lub zadowalanie się (chodzenie na skróty, niepodejmowanie wysiłku w celu udzielenia optymalnej odpowiedzi), podawanie informacji bez opinii (nieróżnicowanie odpowiedzi).

 

Zalety i wady metod badawczych

Każda metoda badawcza ma swoje wady i zalety, dlatego warto mieć świadomość, że można łączyć ze sobą różne sposoby uzyskiwania informacji, niwelując ich wady. Wywiady telefoniczne mogą obiektywnie powodować problemy z koncentracją, czy rozumieniem; wywiady bezpośrednie są bardziej motywujące, ale istnieje ryzyko, że ankieter może wpływać na respondentów; ankiety internetowe dają dane dobrej jakości, ale wykluczają osoby nie korzystające z Internetu. Mieszane badania ankietowe mogą kompensować słabości jednej metody badawczej inną.

 

Główne możliwości mieszania badań ankietowych

Dwa główne sposoby mieszania ankiet to równoczesne, czyli oferujące wybór lub sekwencyjne (różne tryby, jeden po drugim, w pewnym okresie czasu). Równoczesne mogą potencjalnie zmniejszyć błędy selekcji wynikające z braku pokrycia. Sekwencyjny tryb może zwiększyć odsetek odpowiedzi i zmniejszyć błędy selekcji. Jest również oczywiście możliwe połączenie równoczesnego i sekwencyjnego, jak również przeprowadzenie badania przekrojowego (równoczesne – sekwencyjne - mieszane), międzynarodowego (różne kwestionariusze dla różnych krajów) lub podłużnego (sekwencyjne, przełączanie na inny tryb po rekrutacji). Co z efektem trybu łącznego? Problem z badaniami w trybie mieszanym polega na tym, że na przykład błędy mogą się potęgować lub mogą być mylone. Projekt badania ankietowego jest najważniejszy.

Czy należy mieszać tryby? Badania ankietowe mieszane mogą poprawić zasięg, zwiększyć odsetek odpowiedzi i reprezentatywność. Z drugiej strony, są one bardziej skomplikowane logistycznie i mogą wiązać się z wyższymi kosztami, np. dostosowania do różnych trybów i bardziej złożonych procedur analitycznych. W celu maksymalizacji jakości badania konieczne jest jasne określenie celów i oceny wpływu.

Krótkowzroczność związana z małą ilością snu i czasu spędzanego przed ekranem Cukrzyca: 7 rzeczy, które zbyt często ignorujemy Dlaczego warto przeprowadzać ankietę CAWI dotycząca komunikacji wewnętrznej wśród pracowników? Jak badać świadomość marki za pomocą ankiet? Nowe technologie kształtują sposób przeprowadzania badań ankietowych Ankieta, czy kwestionariusz – co jest lepsze? Ankiety online - ich mocne strony Jak długo powinna trwać ankieta CATI? Dlaczego warto przeprowadzać badania satysfakcji klientów? Czy badania CAWI gwarantują wiarygodne wyniki? Data management, czyli zarządzanie danymi Zarządzanie badaniem klinicznym. Kto powinien się go podjąć? Analiza rynku. Rozwój firmy w oparciu o badania Ankiety online. Budowa silnego marketingu firmy Konsultacje telemedyczne z fizjoterapeutą dobrą opcją na ominięcie kolejek Czy technologia może dobrze wpłynąć na opiekę zdrowotną? Niekomercyjne Badania Kliniczne - dla kogo i z jakim skutkiem? Badania ankietowe - poradnik dla przedsiębiorcy Badania ankietowe pacjentów - wszystko, co chcesz wiedzieć o swoich pacjentach Badania ankietowe – wiemy jak osiągnąć sukces w biznesie Wszystko to, co powinieneś wiedzieć o badaniach satysfakcji pracowników BioStat® - innowacyjna agencja badawcza Statystyka – analiza i metody Jak przygotować się do realizacji procesu badawczego? Fizjoterapeuta i badanie przedmiotowe z pomocą EDM Badanie 360 stopni – wszechstronny obraz pracownika Na co zwrócić uwagę realizując badanie kompetencji? Co o Mundialu mówią badania ankietowe? Czym się wyróżnia innowacyjna firma badawcza? Innowacyjna firma badawcza podnosi jakość realizowanego badania Precyzyjne badania opinii klientów Procesy skupione na poprawie sytuacji O wyborze firmy badawczej Opinia w świetle zachodzących zmian Ujmowanie rynku w procesach badawczych Badania naukowe w procesie wzrostu Satysfakcja jako miernik świadczonych usług Wpływ wiedzy o konsumencie na podejmowane działania Metody badania rynku Badania marketingowe jako źródło wiedzy Zachowanie konsumenta a badania omnibusowe Zrozumieć fenomen procesu badawczego CATI... coś więcej niż system System ambitnego badacza - eCRF Tajemniczy Klient - sposób na poprawę jakości obsługi CATI jako metoda analizy rynku Jak powinna przebiegać współpraca z agencją badawczą? Raporty rynkowe szansą na pokonanie konkurencji Badania satysfakcji z pracy dla Twojej firmy W jakim celu warto przeprowadzić badania rynku gier komputerowych? Po czym rozpoznać dobre firmy badawcze? Badania rynku farmaceutycznego, czyli przewaga dzięki informacji Badania opinii pracowników – skuteczny sposób na zgrany i profesjonalny zespół Badania klienta i poszczególne etapy jego realizacji Agencja badawcza – dokonaj właściwego wyboru Firma badawcza – jak wybrać najlepszą?
Badania ankietowe od 4 zł.